Genel Bilgi
Üniversitemizde 2019-2020 güz yarılından itibaren eğitim-öğretimde kalite güvencesinin sağlanması bağlamında Bologna sürecinin ötesine geçen özgün bir uygulamaya imza atılmış, tüm önlisans ve lisans programlarında Program Kılavuzu uygulamasına geçilmiştir. Bu uygulama ile öğrenci alan her bir program; programa ait genel bilgilerin, akademik takvimin, öğrenci danışmanları ve öğretim elemanlarına ilişkin bilgilerin, program yeterliklerinin, ders planlarının ve haftalık ders programlarının bulunduğu bir Program Kılavuzu hazırlamaktadır. Ders planlarında her hafta işlenen konular ve elde edilecek kazanımlar yazılmaktadır. Böylelikle Üniversitenin her bir programında elde edilmesi planlanan kazanımların izlemesi kolaylaşmakta ve kalite güvencesi sağlanabilmektedir. Program kılavuzu uygulamasıyla getirilen bir başka yenilik öğrencilerle daha dönem başlamadan örnek sınav sorularının, sınavlar sonrasında ise sınav soru ve cevaplarının paylaşılmasıdır. Böylelikle ölçme ve değerlendirmede de daha şeffaf ve adil bir süreç oluşturulmuştur. Yine Program Kılavuzu uygulaması gereği öğretim elemanlarımızın öğrencilerle ders notlarını paylaşmaları zorunlu hale getirilmiştir.
Program Kılavuzu tanıtım videosu için tıklayınız
Gerekçe
Yükseköğretimde her bir program kendine özgü yeterliliklere sahiptir. Öğretim sürecinin bu yeterlilikler doğrultusunda yürütülmesi programın amacına ulaşması bakımından oldukça önemli görülmektedir. Yeterlikler temelinde yürütülen bir programdan mezun olan öğrencilerin niteliklerinin daha yüksek olacağı değerlendirilmektedir. Mevcut durum incelendiğinde bazı derslerin program yeterliliklerinden ve ders kazanımlarından uzak bir şekilde yürütüldüğü görülmektedir. Kimi zaman bir derste öğrenciler kazanımların çoğunu elde edemezken bir başka derste öğrencilere aşırı yükleme yapılabilmektedir. Kimi durumlarda da öğretim üyeleri program yeterlikleri ve ders kazanımlarını ya bilmemekte ya da dikkate almayabilmektedir.
Bilindiği gibi bir programda yer alan bir ders birden fazla öğretim üyesi tarafından yürütülebilmektedir. Aynı dersi veren öğretim üyeleri çoğu durumda dersin amacı, kazanımları, içerik ve kaynakları ile ölçme ve değerlendirme süreci noktasında ortak bir yol izlememektedir. Ancak bu durum aynı dersi alan öğrencilerin farklı kazanımlara, farklı yollarla ve farklı değerlendirme süreçlerinden geçerek ulaşmalarına neden olmaktadır. Bu farklı uygulamalar «kolay ders / zor ders» ya da «kolay hoca / zor hoca» gibi kavramların oluşmasına neden olabilmektedir. Aynı derse ilişkin böylesi farklı uygulamalar öğrencilerde adaletsizlik algısı oluşturabilmektedir. Bunun yanında öğretim elemanları da öğrencilerle gereksiz çatışma durumlarına girebilmektedir. Bu amaçla her bir programda yer alan derslerin amaç, kazanımlar, içerik ve kaynaklar ile ölçme ve değerlendirme boyutları bakımından standart hale getirilmesi mevcut farklılıkların ortadan kaldırılması anlamında önemli bir gereklilik olarak görülmektedir.
Yukarıda sözü edilen hususlar doğrultusunda Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi bünyesinde yer alan programların, öğretim sürecinin hem öğrenci, hem öğretim üyesi bakımından standartlaştırılması ve öğretim sürecinin ve mezun niteliğinin arttırılması noktasında, ilgili tüm başlıkları içeren bir program kılavuzunun hazırlanması gerekli görülmüştür. Bu türlü bir kılavuzun hazırlanması ile programda öğrenim gören öğrenciler sürecin başından sonuna kadar takip edebilecekleri bir kılavuza sahip olabileceklerdir. Böylece süreç sürprizlerden arındırılmış olacaktır. Üniversite birinci sınıfa başlayan bir öğrenci için yükseköğretim sürecinin bu kılavuzla daha anlaşılır hale getirilmesi öğrencilerin adaptasyonu bakımından da fayda sağlayacaktır. Diğer yandan her yarıyıl yeni dersler ve çoğu zaman yeni öğretim üyeleri ile öğretim sürecine başlayan ara sınıf öğrencileri için de süreçle ilgili gerekli bilgilerin bir arada yer aldığı, kolaylıkla ulaşabilecekleri bir kılavuzun varlığı önemli bir yarar sağlayacaktır. Program kılavuzu öğrenci ve öğretim üyesine yol göstereceği gibi yönetim açısından da şeffaflık ve hesap verebilirlik bakımlarından önemli bir işlev görecektir.
Program kılavuzun Bologna bilgi paketi uygulamasından farkı nedir?
Program kılavuzu 14 haftalık konu başlıklarının ötesine geçerek her haftanın, her saatin kazanımlarını ve içeriklerini ayrıntılı olarak barındırmaktadır. Ayrıca program kılavuzu uygulaması kapsamında öğrencilerle sınavlardan önce örnek sınav soruları ve ders notları, sınavlardan sonra ise sınav soru ve cevapları paylaşılmaktadır.
Program kılavuzu içeriği
Genel Bilgiler: Programın adı, tarihçesi, amacı, bölüm başkanı, bölüm sekreteri, anabilim dalı başkanı, mezuniyet koşulları, ölçme ve değerlendirme, iletişim
Akademik Takvim
Öğrenci Danışmanları: Her bir sınıf düzeyi için ilgili yıla göre öğrenci danışmanlarının adları, iletişim adresleri ve fotoğrafları
Öğretim Elemanları: İlgili programda görev yapan öğretim üyeleri ve elemanlarının adları, iletişim adresleri ve fotoğrafları
Program Yeterlikleri
Program Dersleri: İlgili programın her bir yarıyılı için derslerin adı, ders saati (teorik ve uygulama) ve dersi veren öğretim üyelerine ilişkin bilgiler
Haftalık Ders Programları: İlgili programın her bir yarıyıl için 14 haftalık ders programlarında ilgili saatteki dersin adı, dersin konusu, dersi veren öğretim üyesi bilgileri
Program Kılavuzu örneği için tıklayınız
Yapılması Gerekenler
Dekan/Müdür
Bölüm Başkanı
Anabilim Dalı Başkanı
Öğretim Elemanları
Akademik birimlerdeki Bölüm Kalite Temsilcileri o birimin Program Kılavuzu İnceleme Komisyonu'nu oluşturur. Bölüm Kalite temsilcilerinden oluşan bu komisyon ilgili birimin program kılavuzlarını yayımlamadan önce kılavuzları Program Kılavuzu şablonu ve Program Kılavuzu örneğine uygunluğu bakamından değerlendirir. Program kılavuzları komisyonca verilen düzeltmeler yapıldıktan sonra akademik birim yönetimince yayımlanır. İnceleme komisyonu incelemelerini üyeleri aşağıdaki hususlara dikkat ederek yaparlar: